torsdag den 31. marts 2011

Hvad så der din kloge rod

Af Emilie, 4. blå
Lige netop gruppen ”Hva’ så dér din kloge rod” syntes jeg helt fra start var en spændende gruppe. Jeg havde faktisk valgt at komme med i gruppen, da jeg skulle udfylde sedlen til ønskeugen. Så da jeg som reporter skulle dække en gruppe til vores blog … valgte jeg ”Hva’ så dér din kloge rod”.
Gruppen har været rundt omkring … både på skolen og ude i byen. Mandag så jeg dem på trapperne til Univers, hvor de malede … onsdag prøvede jeg at finde dem. Jeg kunne se på gruppens instruks, at de skulle ud og ”male byen rød” en af dagene i ønskeugen. Så de var nok på tur.
Torsdag fandt jeg dem i sløjd. Det første jeg lagde mærke til var, at der var støvet. Jeg så, hvad de lavede … fornemmede stemningen, mærkede støvet omkring børnene og interviewede to piger; Frederikke fra 4. gul og Anna fra 8. blå. Til sidst stillede jeg Morten, deres lærer, et par spørgsmål og én af de andre pigerne sagde også noget J   
Interview med Frederikke og Anna:
1.   Hvilken slags ting laver i?
”Vi laver en slags dukker med fyld i. Vi laver nogle ansigter, ved at komme fyld i nylonstrømper”, siger Frederikke. ”Vi har lavet figurer ud af ståltråd og sat perler på”, siger Anna. ”Fx har vi lavet fisk ud af det”. ”Og så vores ansigter, som alle skal samles til en skulptur senere”.
2.   Er det svært at være i denne her gruppe?
”Nej, ikke sådan rigtigt”, siger de begge.
Har I nogle udfordringer?
 ”Ja, det er nogle gange svært at finde på, hvad man skal lave. Og det er svært at lave et hoved ud af stål. Men så prøver vi alligevel”, siger Anna.
3.   Hvad betyder det ”at male byen rød”? ”Det betyder at gå ud i byen og lave nogle sjove ting”, siger Anna. ”Men vi var ikke ude i byen. Vi tog en tur til Mortens værksted”.
4.   Hvor ligger værkstedet? ”På Amager”.
5.   Hvad lavede I på værkstedet? ”Vi startede på at lave ansigterne”, siger Anna. ”Der var også en dame, som var ved at lave et bord med/ud af sten”.
6.   Skal man være klog for at være med i denne gruppe? ”Nej”, siger de begge. Morten tilføjer : ”Det med at være klog vil sige, at man selv laver det”.

Frederikke er ved at save pinden til rette længde

Interview af Morten:
1.   Hvad lærer man af kunst, der larmer? ”Man lærer, at larm også kan være larm til øjnene.” … ”og selvom man har en rodet lærer, så kommer der et resultat ud af det” J … siger morten. En af pigerne tilføjer : ”Ens kreativitet får frit løb”.

Ansigt, som er sat på pind og træklods.
Jeg synes, at det er nogle rigtig spændende ting, de laver og glæder mig til at se det endelige resultat. J

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Lad os se nogle billeder af det endelige resultat !!

Send en kommentar